ΚΔΑΠ ΒΟΥΤΥΡΙΤΣΑ
Δραστηριοτητες - Δημιουργικη Απασχοληση παιδιων
Στο ΚΔΑΠ Βουρτυρίτσα η δημιουργική απασχόληση παιδιών στηρίζεται σε προγράμματα ψυχαγωγίας και δραστηριότητες που αναπτύσουν τα ταλέντα και τις ευαισθησίες των παιδιών.
Η Δημιουργική γραφή είναι ένα μέσο για να προσελκύσουμε την προσοχή των παιδιών για την γραφή και να καλλιεργήσουμετην γλωσσική ικανότητα. Τα παιδιά χωρίς να το καταλαβαίνουν, δημιουργούν κείμενο. Συνοδοιπόρος μας τα μαγικά φύλλα εργασίας που διεγείρουν την φαντασία τους για συγγραφή.
Έτσι, τα παιδιάθα διαβάσουν μία ιστορία και θα την εικονογραφήσουν,θα φτιάξουν κόμικς,θα παίξουν με τις λέξεις,θα συνθέσουν μικρά ποιήματα,θα φτιάξουν σταυρόλεξα,θα δημιουργήσουν φανταστικούς ήρωες και μαγικούς τόπους.
Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με κλασσικά και σύγχρονα παραμύθια, με έργα της λογοτεχνίας και της ποίησης και μαθαίνουν , με διασκεδαστικό τρόπο , να καλλιεργούν την καλλιτεχνική τους έκφραση, ν’ απελευθερώνουν την φαντασία τους, να χρησιμοποιούν την κριτική τους σκέψη, να εκφράζονται δημιουργικά και να παράγουν λόγο.
Είναι ένα μάθημα γεωγραφίας διαφορετικό από τα άλλα. Επικεντρωνόμαστε αρχικά, στην Ευρώπη. Εξοικειωνόμαστε με τον Ευρωπαϊκό χάρτη και μαθαίνουμε για κάθε Ευρωπαϊκή χώρα ξεχωριστά ( τον πολιτισμό της, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, την ιστορία της, την κουλτούρα και τις παραδόσεις, τις συνήθειες, τα αξιοθέατα, τα παραδοσιακά φαγητά της….) Αργότερα με οδηγό τον παγκόσμιο χάρτη, γνωρίζουμε όλα τα μέρη του πλανήτη μας.
Με όχημα μας τα οπτικοακουστικά μέσα , συνδυάζοντας το παιχνίδι με τη γνώση, τα παιδιά «ταξιδεύουν» και αποκτούν σφαιρικές γνώσεις, , γνωρίζοντας τα βασικότερα στοιχεία για κάθε χώρα.
Στόχος της δράσης είναι να αναγνωρίσουν τα παιδιά τη διαφορετικότητα αλλά και τα κοινά σημεία με τα παιδιά των άλλων χωρών, να ανακαλύψουν πως ο διαφορετικός πολιτισμός μπορεί να ενώνει αντί να χωρίζει.
.....Σε μια όμορφη γωνιά, απολαμβάνουμε παρέα, παραμύθια παλιά …..Λέμε ιστορίες με ήρωες μυθικούς, δράκους , πριγκίπισσες, ιππότες, μάγισσες, πειρατές και θησαυρούς……
Με τα παραμύθια τα παιδιά μαθαίνουν για την ζωή, προετοιμάζονται για την προσαρμογή τους στην κοινωνία των ενηλίκων. Το παιδί ταυτίζεται με τους φανταστικούς ήρωες του παραμυθιού και νιώθει ελεύθερο να εκφράσει τα συναισθήματα του, ακόμη και τα αρνητικά. Τα παραμύθια εμψυχώνουν τα παιδιά , δίνουν απαντήσεις στους προβληματισμούς τους , τους βοηθούν να διαχειρίζονται δύσκολες καταστάσεις, τους εμπνέουν αισιοδοξία, καταστέλλουν τις φοβίες τους και τα ηρεμούν.
Έπειτα, τα παραμύθια γίνονται δραστηριότητες, είτε ζωγραφικής ( αποτύπωση ιστορίας ), είτε μέσω φύλλων εργασίας ( αποτύπωση βασικών στοιχείων ιστορίας ή διαφορετικό τέλος της ιστορίας είτε δημιουργία μιας δικής τους παρόμοιας ιστορίας.
Με απλά, καθημερινά υλικά κάνουμε πειράματα Φυσικής και Χημείας. Η δημιουργία ερωτημάτων ( γιατί έγινε αυτό ; ) μέσα από τους πειραματισμούς, τους τραβά απίστευτα πολύ την προσοχή !
Στόχος μας είναι τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τον φυσικό κόσμο, να εξοικειωθούν με διάφορους νόμους της Φυσικής και της Χημείας και να κατανοήσουν την λειτουργία τους και με την παρατήρηση, την καταγραφή και τη σύγκριση να δημιουργηθούν ερωτήματα και να δοθούν ερεθίσματα και απαντήσεις.
Σ’ αυτή την θεματική τα παιδιά αντιλαμβάνονται το ρόλο του περιβάλλοντος. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες λαμβάνουν δράση για να σώσουν τον πλανήτη.
Στόχος είναι να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά στο θέμα του περιβάλλοντος. Η συστηματική ενημέρωση τους και η υπόδειξη τρόπων αντιμετώπισης σχετικά με προβλήματα του πλανήτη μας θ’ αλλάξουν τη στάση και την οπτική τους για το συγκεκριμένο θέμα.
Στο μάθημα των εικαστικών, οι δραστηριότητες που πραγματοποιούνται είναι η ζωγραφική (κατά κύριο λόγο), αλλά και το κολλάζ, το σχέδιο και οι κατασκευές.
Σκοπός του μαθήματος είναι να έρθει το παιδί σε επαφή με την τέχνη της ζωγραφικής, να παίξει και να μάθει για τα χρώματα, να εξοικειωθεί με διάφορες τεχνοτροπίες, να γνωρίσει έργα επώνυμων καλλιτεχνών, αναπτύσσοντας ,έτσι, τη δημιουργική και κριτική του σκέψη αλλά και τις εκφραστικές του ικανότητες. Σημαντικό επίσης είναι να εργαστεί σε πνεύμα συλλογικό και ομαδικό και φυσικά να νιώσει ικανοποίηση και ευχαρίστηση μέσα από τις εμπειρίες αυτές και τη δημιουργία των δικών του έργων.
Είναι μια ομαδική διαδικασία, ένα φανταστικό και δημιουργικό «ταξίδι» όπου τα παιδιά μαθαίνουν να αναπτύσσουν το λόγο και να εκφράζουν τα συναισθήματα τους μπροστά σε κοινό. Το παιδί συμμετέχει ενεργά , μαθαίνει να παρατηρεί, ν’ αφουγκράζεται, να συνεργάζεται, να μοιράζεται.
Η μίμηση, η συνεργασία, η εμπιστοσύνη, η ομαδικότητα, η έκφραση συναισθημάτων και η σωματική κίνηση είναι κάποια από τα εργαλεία του θεατρικού παιχνιδιού, που δίνουν στο παιδί την δυνατότητα να συμμετέχει και να εκτονώνεται αφού είναι ελεύθερο να χαίρεται , να λυπάται, να ενθουσιάζεται,, να θυμώνει, να μεταμορφώνει….
Μέσα από το παιχνίδι των ρόλων ανακαλύπτει την προσωπική του ταυτότητα, εκφράζει συναισθήματα, αποκτά αυτογνωσία και αυτοπεποίθηση, εμπλουτίζει το λεξιλόγιο του,, βελτιώνει τον προφορικό του λόγο.
Είναι ένα σημαντικό μέσο ψυχαγωγίας για το παιδί , που ανοίγει μπροστά στα μάτια του παιδιού ένα παράθυρο στον πραγματικό κόσμο των ενηλίκων προσαρμοσμένο, όμως, στα μέτρα και στο μέγεθος του παιδιού.
Στο εργαστήρι του κουκλοθεάτρου φτιάχνουμε τις κούκλες, γράφουμε το σενάριο και ανεβάζουμε το δικό μας έργο μέσα από την συνεργασία και την αστείρευτη φαντασία των παιδιών.
Η λαϊκή παράδοση συνδέει την ιστορία ενός λαού και το παρελθόν του με την σύγχρονη πραγματικότητα του και το μέλλον του.
Tα παιδιά κινούνται σε πατροπαράδοτους χορευτικούς ρυθμούς και απομνημονεύουν από απλά βήματα μέχρι σύνθετες χορευτικές κινήσεις.
Στόχος είναι ν’ αγαπήσουν τον πολιτισμό και τον τόπο τους, να γνωρίσουν τα ήθη και τα έθιμα του λαού και της πατρίδας μας. Να αποκτήσουν αίσθηση του ρυθμού και του χώρου, να βελτιώσουν τις κινητικές τους δεξιότητες. Να εκφραστούν, να ψυχαγωγηθούν, ν’ ασκηθούν, να επικοινωνήσουν και να μάθουν να λειτουργούν συλλογικά.
Η άσκηση βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν ένα υγιές μυοσκελετικό και καρδιαγγειακό σύστημα. Μέσω της άσκησης «δυναμώνουν» τα οστά, οι μύες και οι αρθρώσεις και παράλληλα «γυμνάζονται» η καρδιά και οι πνεύμονες. Επιπλέον αναπτύσσεται η ικανότητα νευρομυϊκής συναρμογής. Τα παιδιά αποκτούν καλύτερο έλεγχο του σώματος και των κινήσεών τους, βελτιώνοντας τα αντανακλαστικά τους και αναπτύσσοντας τον συγχρονισμό μεταξύ ματιών και άκρων.
Η σωματική δραστηριότητα είναι ένας καίριος παράγοντας για τη διατήρηση ενός υγιούς και φυσιολογικού βάρους, γεγονός ιδιαιτέρως σημαντικό ειδικά αν αναλογιστεί κανείς τις διαστάσεις που έχει πάρει η επιδημία της παιδικής παχυσαρκίας και στη χώρα μας. Τέλος, στα παιδιά που ασκούνται συστηματικά έχει παρατηρηθεί αισθητή βελτίωση στον έλεγχο του άγχους, μιας και η άσκηση είναι ένα κατεξοχήν μέσο ψυχαγωγίας και εκτόνωσης, το οποίο μειώνει σημαντικά το συγκεκριμένο αίσθημα.
Τα παιδιά με τη συνοδεία απαλής μουσικής εφαρμόζουν μια μέθοδο εκγύμνασης και μαθαίνουν χρήσιμες κινητικές δεξιότητες και βασικούς κανόνες ορθοσωμίας. Μαθαίνουν το σώμα τους , βελτιώνουν την ισορροπία, την ευλυγισία και την αντοχή τους. Επίσης, αποκτούν αυτοπεποίθηση και γνώσεις πάνω σε τεχνικές χαλάρωσης.
Tα παιδιά καλούνται ν’ ακολουθήσουν κινήσεις και βηματισμούς στο ρυθμό της μουσικής. Ο ρυθμός και ο συγχρονισμός τους οδηγούν σε ομαδικές χορογραφίες. Τα παιδιά διασκεδάζουν, αθλούνται, κοινωνικοποιούνται. Ενισχύουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητα τους, βελτιώνουν την αντοχή τους και τη φυσική τους κατάσταση.
Τα παιδιά αθλούνται ατομικά ή ομαδικά ( μπάσκετ, μίνι ποδόσφαιρο σάλας, τένις, πινγκ-πονγκ, bowling ) και μαθαίνουν τις βασικές αρχές και τους κανόνες κάθε αθλήματος. Σταδιακά, μυούνται στον αθλητισμό, βελτιώνουν την απόδοση τους, και λαμβάνουν πολλαπλά οφέλη μέσα από την σωματική και νοητική εξάσκηση. Μαθαίνουν να εμπιστεύονται τον εαυτό τους και τις δυνάμεις τους και διαμορφώνουν αθλητική παιδεία μέσα από το παιχνίδι.
Διαδρομές ισορροπίας και ταχύτητας, παιχνίδια δύναμης , ειδικά διαμορφωμένοι στόχοι όπου εκτελούνται ρίψεις, και άλλα πολλά περιλαμβάνονται στις διάφορες πίστες survivor , που διαμορφώνονται ανάλογα με την ηλικία των παιδιών. Τα παιδιά ασκούνται , ψυχαγωγούνται , ενώ βελτιώνουν δεξιότητες όπως η ισορροπία, η δύναμη, η ταχύτητα, η κιναίσθηση και η ευστοχία.
Μαθαίνουν να κερδίζουν αλλά και να χάνουν, να σέβονται ο ένας τον άλλο και να ακολουθούν τους κανόνες του παιχνιδιού.Μαθαίνουν να κερδίζουν αλλά και να χάνουν, να σέβονται ο ένας τον άλλο και να ακολουθούν τους κανόνες του παιχνιδιού.
Τα παιδιά αγαπούν την μαγειρική και την ζαχαροπλαστική, αγαπούν να πειραματίζονται με τα υλικά , ν’ ανακατεύουν, να παίζουν και να δημιουργούν.
Μέσα από την δραστηριότητα αυτή, τα παιδιά διαπαιδαγωγούνται διατροφικά, μαθαίνουν βασικούς συνδυασμούς σε τροφές και γεύσεις, πειραματίζονται με οδηγό τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους, δημιουργούν νόστιμες συνταγές με απλά υλικά , μαθαίνουν για την ασφάλεια και την καθαριότητα στην κουζίνα, κατανοούν την αξία της διατροφής, μα και τον υγιεινό τρόπο ζωής. Επίσης, καλλιεργούν τη λεπτή κινητικότητα τους και νιώθουν πιο ανεξάρτητα, ικανά και δημιουργικά.
Παραδοσιακά παιχνίδια όπως τυφλόμυγα, μαντηλάκι, κρυφτό, σκοινάκι κ.α. προσφέρουν ψυχαγωγία και διαπαιδαγώγηση. Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με παιχνίδια παραδοσιακά του τόπου μας, ασκούν το πνεύμα τους, μαθαίνουν να πειθαρχούν στους κανόνες, ενώ παράλληλα βελτιώνουν τη φυσική τους κατάσταση.
Επιτραπέζια παιχνίδια περιγραφής λέξεων, ερωτήσεων, γνώσεων, ζωγραφικής, στρατηγικής και αγοραπωλησίας ιδιοκτησιών. Τα παιδιά αποκομίζουν γνώσεις, εξασκούν το μυαλό τους, αναπτύσσουν κριτική σκέψη και πειθαρχία ενώ ψυχαγωγούνται δημιουργικά.
Η αφήγηση και ο μύθος προϋπάρχουν της γραφής και αποτελούν δομικό στοιχείο της σκέψης και του πολιτισμού. Σε όλους τους πολιτισμούς η αφήγηση ιστοριών έχει ξεχωριστή θέση.
Τα παιδιά μέσα από ανάγνωση μύθων και με τη χρήση βίντεο και δραματοποίησης θα έρθουν σε βιωματική επαφή με τους ήρωες της μυθολογίας τόσο της ελληνικής όσο και της παγκόσμιας.Τα εργαλεία μας είναι το παιχνίδι ρόλων, η χρήση αυτοσχέδιων κοστουμιών ή αξεσουάρ δραματοποίησης , τα οπτικοακουστικά μέσα και φυσικά η φαντασία.
Κλάδος της μηχανικής με αντικείμενο την μελέτη των μηχανών και τον σχεδιασμό , την κατασκευή, την λειτουργία και την χρήση ρομπότ καθώς και την επιστήμη των υπολογιστών, τον προγραμματισμό και την τεχνητή νοημοσύνη. Προσφέρει στα παιδιά πολλά πλεονεκτήματα όπως δημιουργικότητα, παρατηρητικότητα, ερευνητικό πνεύμα, ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, ικανότητα λήψης αποφάσεων.
Ικανοποιεί την έμφυτη παιδική περιέργεια και χτίζει το ενδιαφέρον του παιδιού στο «να κάνει κάτι να δουλέψει», καλλιεργώντας το πνεύμα της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας. Τα παιδιά διασκεδάζουν ενώ παράλληλα εμπεδώνουν τα Μαθηματικά και την Φυσική καθώς και τον Προγραμματισμό και την Μηχανολογία , γνώσεις με τρομερή ζήτηση στην αγορά εργασίας.
Δυο μεγάλα βασίλεια , δύο στρατοί……. οι άσπροι και οι μαύροι….... Πύργοι και Αξιωματικοί, Ιππότες, Στρατιώτες……Προστατεύουντον βασιλιά και την βασίλισσα ….
Παιχνίδι στρατηγικής και γνώσης που εφοδιάζει τα παιδιά με πλήθος δεξιοτήτων..!
Οι στόχοι είναι:
Η εξοικείωση με την σκακιέρα και τις κινήσεις των πιονιών.
Η ανάπτυξη της αντίληψης των παιδιών
Η καλλιέργεια της συνδυαστικής σκέψης.
Η οργάνωση της σκέψης μέσω της δημιουργίας στρατηγικών.
Η προώθηση της ευγενούς συναγωνισμού μεταξύ των παιχτών.